Vietnam

9 april 2016 - Bagan, Myanmar

Vanuit Cambodja nemen we de bus naar Vietnam. Op de grens even de bus uit om alle spullen door een scan te halen (niemand die hier naar keek) en weer door.

Na een uur of 7 komen we aan in het zuiden van Vietnam, Gooodmorning Vietnam! We zijn in Ho Chi Minh city, veruit de drukste stad tot nu toe! Iedereen, maar dan ook echt iedereen rijdt op een scooter. Na de eerste dag de stad te hebben verkend, gaan we de tweede dag gaan we erop uit met de scooter. Het lijkt wel alsof je in een peleton rijdt, zo dicht rijden we op elkaar. We gaan naar de Chi Chu tunnels, oftewel de tunnels die de Vietcong gebruikte tijdens de oorlog. Na een verkeerde routebeschrijving vanuit ons hotel (strandde in de middel of nowhere), toch gevonden met behulp van een lokaal mannetje. De tunnels zijn indrukwekkend! Onze gids vertelde ons dat de Vietnamezen hierdoor heen renden. Renden? Dat kan niet, wij moeten nog net niet kruipen. Bij de volgende tunnel draaide hij zich om naar ons 'Ready?' en weg was hij! Oke, ze kunnen hier dus wel rennen! De volgende dag naar de Mekong Delta. Na een dagje op een lokaal bootje gevaren te hebben (met bijpassende hoedjes) is het tijd om door te gaan naar Mui Ne.

Mui Ne staat bekend om de enorme zandduinen. De volgende ochtend rijden we met een propvolle truck (zouden maximaal 6 mensen in kunnen, maar er zaten al 8 Chinezen in toen wij er nog bij moesten) om 4:30 weg om hier de zonsopkomst te bekijken. Nadat de truck er onderweg mee stopte (wat te verwachten was) stond er gelukkig snel een nieuwe klaar.. Maar we zijn nog op tijd! De lokale ochtend markt op het strand pikken we ook nog even mee. Alle soorten vis vers te verkrijgen.. En dan echt vers! Verder is er niet heel veel te beleven in Mui Ne en gaan we verder naar Dalat.

Dalat is een van de mooiste plekjes tot nu toe. De eerste dag staat in het teken van abseilen, springen en glijden van verschillende watervallen! Super gezellige dag, mede dankzij onze compleet gestoorde Vietnamese gids! De volgende dag zijn we met een groepje de bergachtige omgeving van Dalat op de scooter gaan ontdekken, echt heel mooi!

De volgende dag door naar Hoi An (met de nachtbus)! Hoi An is een prachtig dorpje met een fantastische sfeer! Echt waar je aan denkt als je het over een Vietnamees stadje hebt. Geen hoogbouw en vele prachtige kanalen. Hoi An staat echter ook bekend om alle kleermakers. Overal, maar dan ook echt overal zie je ze. Jurkjes, pakken, schoenen, alles wordt hier op maar gemaakt! En zo'n kans konden we niet laten lopen.. 3 dagen en vele malen passen later sturen we een pakketje naar huis met: 2 jurkjes, 2 pakken en 3 paar schoenen!! Een leuk cadeau bij thuiskomst!

Ondertussen hebben we natuurlijk ook genoten van dit prachtige dorp, de leuke marktjes en het heerlijke eten.

Maar we gaan weer door (beter voor de portemonnee, anders hadden we nog wel wat pakketjes naar huis moeten sturen!). Op de scooter naar Hue. De weg ernaartoe is heel mooi, vooral de pas door de bergen (waarbij we nog wat geiten moesten ontwijken). Nog even van de weg af door de rijstvelden, heerlijk die vrijheid! Maar als het dan gaat regenen, met een guur windje, is het doorrijden en lekker warm douchen in het hotel!

Hue was een leuke stad om een dagje door rond te lopen, maar verder was er niet heel veel te doen. Het is dan ook alweer tijd om door te gaan naar het noorden van Vietnam: Hanoi! (ook wel bekend als Hanoisy)

Een erg leuke stad met een heel leuk centum waar van alles gebeurt! Eten op straat met de scooters die er gewoon tussendoor rijden, en niemand die ervan opkijkt.. Vanuit hier maken we 2 uitstapjes, de eerst is Halong Bay. Een van de bekendste 'attracties' van Vietnam. Honderden rotsen/eilandjes die uit het water omhoog steken, met die vaak mysterieuze mist.. Zo mooi!

Waar we op dag 1 het water moesten delen met tientallen andere boten, was het op dag 2 en 3 veel rustiger! Ook het slapen op een boot en een resort (met ocean view) was voor ons als backpackers wel erge luxe!

Na deze heerlijke 3 dagen op het water gaan we door naar Sapa.
Aangezien dit in het noordwesten (bijna bij de grens met China) ligt, is het tijdbesparend om weer eens met de nachtbus te gaan. De volgende ochtend komen om 6uur aan. De 'mama's' staan ons bij de bus al op te wachten om ons uit te nodigen voor een paar dagen trekken en dan bij hun thuis eten en slapen. We spreken met 2 lieve meiden af voor de volgende dag en gaan vandaag naar de Bac Ha market. Een leuke markt waar de locale mensen nog echt in kledingdracht lopen! Verder kan je er ook van alles en nog wat kopen, zelfs buffels! Helaas passen deze er niet meer bij in de backpacks!

De volgende dag vroeg gaan lopen. Na een aardige klim (ongeveer 2 uur een berg op lopen), worden we beloond met het prachtige uitzicht over de, nu nog kale, rijstvelden. Na nog een paar uur lopen zijn we eindelijk in het dorpje waar we gaan slapen vannacht. Overal lopen puppies, varkentjes, kuikens en kleine kindjes rond. Verder die avond lekker gegeten, maar vooral veel rijstwijn gedronken (lijkt meer op een soort vodka), want tja, als je gastvrouw zegt dat de fles leegmoet, moet die leeg!

De volgende dag weer terug naar Sapa gelopen, en die nacht de nachtbus terug naar Hanoi (waar we om 4:15 al aankwamen!). Na even bijslapen nog wat rond het meer gehangen. De volgende dag nog naar een oorlogsmuseum en het Mausoleum van Ho Chi Minh geweest (hier ligt zijn lichaam), en dan zijn de 3.5 week in Vietnam ook alweer voorbij! Op naar het vliegveld en op naar Laos!

1. Els vd Pers:
    10 april 2016
    Geweldig weer.heerlijk om jullie verhalen te lezen en mooie fotos erbij te zien.fijn dat jullie ons mee laten genieten.thanks.
    Lieve groetjes